Facebook
Terug naar home

Studio Oliver Ibsen

7.¹

Boris van den Eyden & Lieven van Speybroeck

Nadat Van den Eyden en Van Speybroeck
als grafisch ontwerper met een master typografie zijn afgestudeerd, beginnen ze samen een studio: Oliver Ibsen. Na twee jaar werken besluiten ze om verder te studeren. Van Speybroeck doet een master Design Media Communication aan het Piet Zwart Instituut in Rotterdam en Van den Eyden gaat naar de Werkplaats Typografie in Arnhem. Met nieuwe diploma’s op zak werken ze verder als de fictieve persoon Oliver Ibsen.

Van Speybroeck en Van den Eyden zijn gefascineerd door taal. Van den Eyden: "Je kunt doen wat je wilt met taal. Het begrip is een object. Je kunt het aanraken, oppakken en op veel verschillende manieren gebruiken en ook zo ongelooflijk snel. Je kunt het achteraf ook nog aanpassen en het feit dat het allemaal zo snel kan en op een onzichtbare manier is bijzonder. Je moet taal als materiaal gaan gebruiken en niet enkel als transparante betekenis." Hun fascinatie wordt aangewakkerd door hun studiekeuze en het werken met typografie. Van Speybroeck: "Je beseft dat je taal op een bepaalde, speciale manier gebruikt, maar ook dat je op een bepaalde manier informatie ordent. Je krijgt door dat er een bepaald soort taalgebruik is, dat zelf betekenis genereert. De keuzes die je maakt als je met typografie bezig bent, bepalen alles."

Als eindproject voor zijn tweede masteropleiding maakt Van Speybroeck de installatie Word In Process. Op afstand zou je zeggen dat het een ordinaire piano is, maar schijn bedriegt. Wanneer je dichterbij komt, zie je een computertoetsenbord, een verstopt microfoontje en aan de zijkant bedrukte A4'tjes die uit de installatie rollen. Geluid, druk op de toetsen, tijd en voetpedalen bepalen hoe de tekst vormgegeven wordt. Zonder beeldscherm, zodat je niet kunt zien waar je mee bezig bent. In de geprinte tekst zie je pas de handelingen die verricht zijn. Van Speybroeck: "Het zijn puur registraties. Het gaat er niet om dat het mooi is, maar om de actie op zichzelf. Vorm en inhoud gaan perfect samen, want de vorm vloeit voort uit de inhoud. De metafoor van het muziekinstrument is dat je een actie niet meer kunt verbeteren. Het is al gespeeld en je kunt het niet meer wissen of corrigeren. Daarnaast werkte het goed als beeld."

Het idee kwam voort uit taalinteresse. "Taal evolueert constant. Eerst was er de gesproken cultuur, die compleet veranderde op het moment dat er schrift kwam. Daarna kwam drukkunst, nu verandert taal door het gebruik van de computer en het internet. Taal in een digitale omgeving is een totaal andere beleving," zegt Van Speybroeck. Van den Eyden: "Copyright hoort bij de drukkunst. Alles op het internet moet open en inzichtelijk zijn. Het slaat nergens op dat je je op zo'n platvorm dingen toe kunt eigenen." Op de vraag of dat de toekomst van grafisch ontwerp gaat bepalen is geen antwoord te geven. Van Speybroeck: "Ik heb geen glazen bol. In de toekomst zal de samenleving nog meer geordend en gestructureerd zijn dan nu. Dat zal ook op het internet zo zijn, maar er moet een bepaalde communicatie en sociale interactie mogelijk blijven. Zodra de mens zelf gedigitaliseerd is en je niet meer hoeft na te denken, vallen we in een zwart gat."

www.oliveribsen.com

Interview door Denise van der Spoel.