Facebook
Terug naar home

Raw Color

4.¹

Daniera ter Haar & Christoph Brach

Raw Color verbeeldt haar werk als een driehoek. Elke punt van de driehoek staat voor een eigen discipline: grafisch ontwerp, fotografie, en materiaalontwerp. Het midden van de driehoek staat voor kleur.

Een belangrijk onderdeel van het portfolio van Raw Color is het door henzelf geïnitieerde werk. Daarin gaat Raw Color experimenterend te werk en wordt de passie en de nieuwsgierigheid van het moment onderzocht. Dit vrije werk zorgt voor een heel duidelijk profiel van de interesses van Raw Color. Niet alleen qua stijl, maar ook qua techniek en werkwijze. Toen Raw Color net begon als studio was al hun werk vrij, simpelweg omdat er toen nog geen opdrachten waren. Het werk uit die periode heeft geleid naar meer betaalde opdrachten. De tijdsbesteding die ze tegenwoordig proberen te handhaven is 70% werk voor klanten en 30% vrij werk.

Raw Color verwacht dat de ontwerpdisciplines zich in de toekomst meer zullen mengen en dat grenzen gaan vervagen. Er zullen steeds meer nieuwe interdisciplinaire samenwerkingen ontstaan. Deze overlapping van verschillende disciplines is nu ook al zichtbaar. Een goed voorbeeld daarvan is het Graphic Design Museum, dat haar naam heeft veranderd in Museum of the Image. Met die naamsverandering is de focus verschoven van puur grafisch ontwerp naar de bredere beeldcultuur waarin we leven. Volgens Raw Color is het wel van belang dat dit soort instituten, en dat geldt ook voor ontwerpers, hun profiel scherp blijven communiceren.

Eén van de zelfgeïnitieerde projecten van Raw Color heet 'Index Collection', een samenwerking met het TextielMuseum in Tilburg. Het uitgangspunt van dit project is een onderzoek naar het indexeren van kleur door middel van weeftechnieken. De collectie die voortkwam uit dit onderzoek bestaat uit drie kleurenseries. Elke van deze series bestaat uit drie doeken: ‘Monotone’, ‘Duotone’ en ‘Multitone’. Bij elke stap in het productieproces wordt er een kleur toegevoegd aan het doek. Het ontwerp laat de verschillende gradaties van kleur zien, als een tabel. Dit leidt tot een vorm die veel weg heeft van drukwerk. Daarmee is het een duidelijk voorbeeld van de overlapping van disciplines.

De manier waarop Raw Color tegen de toekomst van grafisch ontwerp aankijkt is veranderd in de jaren na hun afstuderen. Daniera vergelijkt het met autorijden: “wanneer je je rijbewijs hebt moet je eigenlijk nog leren rijden.” Destijds hadden ze nog geen duidelijke eigen identiteit. Noch voor opdrachtgevers, noch voor Ter Haar en Brach zelf. Wat al die tijd wel is gebleven is het ideaal om ‘te doen waar je in gelooft’.

Voorheen kon je op je visitekaartje ‘grafisch ontwerper’ zetten en dan was je klaar. Raw Color heeft tegenwoordig alleen nog maar ‘Raw Color’ op hun visitekaartje staan. Het werk gaat verder dan alleen grafisch ontwerp. “Je moet niet dogmatisch worden in je benadering van het vak. Als je je niet aanpast wordt je een dinosaurus en sterf je uit” zegt Brach. "Je moet je aanpassen aan het gebied waarin je leeft. Hetzelfde geldt voor ontwerpers: grafisch ontwerp zal altijd blijven bestaan, de vorm waarin is alleen onzeker."

Interview door Tim straver (1990).