Facebook
Terug naar home

HOAX

36.¹

Steven van der Kaaij, medeoprichter van HOAX

HOAX is een jong ontwerpbureau dat ontstaan is door de gezamenlijke passie voor typografie, materialen en experimenten van de oprichters Bram Buijs, Sven Gerhardt en Steven van der Kaaij. “Het bureau streeft er naar om ontwerptrucjes, patronen of stijlen te vermijden. We proberen ieder project met een verse start te beginnen. We slaan geen bekende wegen in, maar bewegen ons telkens weer op onbekende terreinen.“ aldus Steven van der Kaaij.

Doordat HOAX elke keer een nieuw proces in gaat en nieuwe dingen probeert te ontdekken, ontwikkeld het bureau zich op veel verschillende vlakken. Er wordt gestreefd naar een zo’n breed mogelijk palet.

Voordat HOAX aan een opdracht begint wordt er goed gekeken naar wie de opdrachtgever is. Het ontwerp wordt daar natuurlijk op aangepast, maar tegelijkertijd proberen ze altijd nieuwe dingen uit te vinden. Steven beseft goed dat dit een ambitieuze manier van ontwerpen is die heel wat aandacht, scherpte en creativiteit vraagt, maar hier ligt naar zijn idee juist de kracht van HOAX.

Eén van de vele ontwerpkindjes van HOAX is de videoclip ‘Galtar Riddim’ voor Zwartlicht. De clip is ontzettend over de top, maar dat is precies wat het heel bijzonder en geslaagd maakt. Nadat HOAX voor de video werd gevraagd kon het bureau de opdracht zodanig naar zichzelf toetrekken dat het haast een eigen autonoom project werd. Het proces duurde bijna een half jaar, maar daar was vooraf de tijd voor gereserveerd.

Volgens Steven werkt het goed om steeds vanuit een nieuw startpunt te beginnen. “We werken graag met z’n drieën en zoeken een weg om enthousiast aan een project te beginnen. We willen voorkomen dat we een ‘stijltje’ ontwikkelen. Dat is makkelijker door met meerdere mensen te werken; we vullen elkaar goed aan en betrekken elkaar altijd in een project. Het uitgangspunt en de start doen we altijd samen, want dan kunnen we elkaar goed toetsen; bijvoorbeeld door elkaar de vraag te stellen ‘wat hebben we afgesproken, welke kant moet het opgaan, wat wil de opdrachtgever?’ Vervolgens wijst het zich vaak vanzelf wie van ons de opdracht aanneemt vanwege de affiniteit die iemand er mee heeft. Enthousiasme is belangrijk in dit vak.“

Tot slot een advies aan jonge ontwerpers: “Blijf vooral lekker doen wat je zelf leuk vindt en blijf onderzoek doen naar je eigen fascinaties en interesses. Blijf spelen. Door met veel materialen te werken ontstaan er nieuwe ideeën en vondsten waar je iets waardevols mee kunt opbouwen.”

www.hoaxhoaxhoax.com

Interview door Sjors Bazelier.