Facebook
Terug naar home

Remco van Bladel

34.¹

.

Van Bladel (1977) is grafisch ontwerper, muzikant en medeoprichter van cultureel platform Onomatopee. Met zijn eigen studio werkt hij voor zowel culturele als commerciële opdrachtgevers. Daarnaast is hij ook werkzaam als docent typografie. Van Bladel werkt veel samen met andere ontwerpers en stelt zich steeds vaker op als ‘curator-ontwerper’.

Van Bladel wil dat zijn studio in de toekomst kleinschalig blijft. Onomatopee heeft hij inmiddels achter zich gelaten, nu legt hij de focus op zijn eigen werk. De verbreding en verdieping van het vak door nieuwe media vindt hij erg interessant. Van Bladel vindt het een verrijking, omdat je wordt gedwongen om heel anders naar grafisch ontwerp te kijken. Hij probeert om de kennis van tradities en ambacht die hij heeft op het gebied van boekdrukwerk, te vertalen naar nieuwe en interactieve media. 

Van Bladel is qua media breed georiënteerd. Dat stelt hem in staat steeds te wisselen tussen het ontwerpen van boeken, websites, typografische animaties of filmleaders. Dat betekent volgens hemzelf ook dat hij niet de meest uitgesproken ontwerper is. Van Bladel vindt specialisatie in een medium goed, maar voor een goed ontwerp is er vooral een mentale houding vereist. Die houding is breder dan het eigen vakgebied.

Grafisch ontwerpers onderscheiden zich van andere culturele disciplines als bruggenbouwers. Als grafisch ontwerper bepaal je het beeld en dus de identiteit van een bedrijf, organisatie of stichting, maar ook andere aspecten. In zekere zin is dat wat de curator-ontwerper is. Het is niet alleen het ontwerpen van een identiteit, maar ook het initiëren, organiseren en produceren van projecten. Het is een bijzondere vorm van auteurschap. Van Bladel: "De toekomstige grafisch ontwerper moet een houding hebben van een spons. Hij moet alles opnemen en daarna weer uitkotsen."

Van Bladel vindt dat er in grafisch ontwerpen veel ‘bagger’ wordt geproduceerd. Het vakgebied overschat zichzelf en vervreemdt zichzelf zo van zijn publiek. Veel dingen worden voor je gevoel niet voor het publiek, maar voor andere ontwerpers gemaakt. De focus op ontwerpsites als 'Manystuff', 'Ffffound' of 'Trendlist' maakt van studenten grafisch ontwerp copycats. Hierdoor gaat het in hun werk niet meer over de perceptie van een project, maar over oppervlakkige stijlinvullingen die je als jus overal overheen zou kunnen gieten. Het gaat er juist om dat je als ontwerper duidelijk maakt waarom keuzes zijn gemaakt; waarom een project een bepaalde vorm heeft.

Hoewel er in grafisch ontwerp anno 2013 veel gerefereerd wordt aan de conceptuele kunst van de jaren zeventig, vindt Van Bladel het goed om na te denken over nieuwe richtingen in grafisch ontwerp. Het lijkt alsof grafisch ontwerp nog met één been in de twintigste eeuw staat. In elke ontwerper is het materiaal aanwezig dat hem heeft gevormd, en dat hij ook probeert los te laten, om een nieuw idioom te ontwikkelen.

www.remcovanbladel.nl

Interview door Grenache Schmitz 1989.