Facebook
Terug naar home

Autobahn

33.¹

Rob Stolte

Rob Stolte (1981) werkt bij Autobahn samen met Maarten Dullemeijer en een stagiaire. Stolte en Dullemijer zijn al een aantal jaren afgestudeerd aan de HKU en hebben sindsdien een groot netwerk van fotografen, animatoren, filmers en drukkers opgebouwd. Stolte beheerst het werken op de computer, maar ook meer traditionele technieken zoals zeefdruk en letterzetten (werktekeningen en stramienen opzetten met blauw potlood – zou ik weglaten tenzij je weet hoe die techniek officieel heet). Autobahn maakt dan ook veel handmatig werk met verschillende materialen.

Voorheen haalde Autobahn zijn inspiratie vooral van andere ontwerpers en blogs, tegenwoordig eerder buiten het vak, van tentoonstellingen, films, documentaires, boeken en uit de dagelijkse omgeving. “Het werken met verschillende materialen geeft ons inspiratie. Elk materiaal heeft zijn eigen mogelijkheden en beperkingen. Daarbinnen zijn we op zoek naar het spanningsveld. Door het werken met andere materialen krijg je steeds nieuwe ideeën. De originaliteit zit vooral in de uitwerking. Door de keuze voor een bepaalde letter, vorm of compositie wordt het werk uniek en inspirerend voor anderen.”

Autobahn neemt als bureau vaak een adviserende positie in. Negentig procent van de opdrachten die ze krijgen zijn niet zo conceptueel georiënteerd als tijdens de studie. “Als ontwerper moet je aan de opdrachtgever duidelijk maken wat je doet. Het is belangrijk dat de communicatie goed verloopt.” Van een briefing wordt een debriefing gemaakt, daarna volgt de brainstorm en idee-fase. “Er worden afbeeldingen verzameld die ons concept versterken of kunnen visualiseren op een globale manier. Vanuit daar worden een aantal ruwe schetsen gemaakt. We kiezen nog geen lettertype of kleuren, maar we visualiseren alleen. Daarbij komt een planning en een offerte. Van het begin tot het einde kan de opdrachtgever zien welke stappen je hebt gemaakt. Het is een creatieve dialoog tussen ontwerper en opdrachtgever. De opdrachtgever moet jou begrijpen zodat hij dat ook weer naar buiten kan communiceren.” Autobahn begeleidt zo’n proces heel stapsgewijs, met veel contactmomenten. “Daardoor kun je de opdrachten meer naar eigen hand zetten. Als ontwerper ben je dienstbaar. Je lost een communicatieprobleem van een ander op. Het gaat als ontwerper over communicatie en vorm, maar vorm communiceert ook. Je moet kijken hoe je in het vak staat en wat jij wilt bereiken en wilt toevoegen aan wat er al gebeurt. Je zult je toch op de één of andere manier moeten onderscheiden.”

Naast het werk voor opdrachtgevers heeft Autobahn per jaar drie à vier eigen projecten. Recentelijk hebben ze bijvoorbeeld een nieuwe letter ontworpen voor een expositie in Hasselt. Deze letter geeft licht door middel van ingebouwde led-lampjes. De tentoonstellingsruimte in een oud winkelpand is helemaal zwart geverfd. Achterin zijn schermen waar de letter op wordt geprojecteerd. Hij is opgebouwd uit allemaal cirkeltjes die ten opzichte van elkaar draaien. Op het ene moment kun je de letter lezen, op een ander moment zie je een abstracte vorm. Op de achtergrond speelt een rocknummer uit de jaren ‘80. Het nummer is vertraagd en je hoort alleen de zware pulserende bastonen.

“We hebben alles zelf in de hand. Door ons enthousiasme worden onze opdrachtgevers ook weer enthousiast. Al hebben we nog wel wat wensen voor de toekomst, op het moment zijn we erg tevreden.”

Interview door Finn Berenbroek (1989).