Facebook
Terug naar home

Karin Mientjes

30.¹

.

Aan het einde van de werkdag loop ik de studio van Karin Mientjes (1976) binnen. Ze is benieuwd wat voor vragen ik haar ga stellen en draait gauw de rollen om; wat vindt ík eigenlijk van het (grafisch) ontwerp van de toekomst?

Karin Mientjes woont en werkt in Den Haag. Ze werkt samen met Peter Zuiderwijk onder de naam Collective Works, maar daarnaast initieert ze ook haar eigen projecten. Ze werkt graag met een deadline, denkt na over hoe een openbare ruimte werkt, en is op het moment veel bezig met het maken van fotoboeken. Daarnaast vindt ze het ook heel leuk om les te geven op de Design Academy in Eindhoven en de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, en studenten enthousiast te maken voor het vak.

Mientjes omschrijft haar eigen werk als ‘ervaring’ en ‘ruimte’. Daar kun je van alles onder scharen, ook een boek bijvoorbeeld: dat is ook een soort ruimte. Ze vindt het belangrijk dat je als (grafisch) ontwerper precies werkt, dat je goede typografie gebruikt en dat iemand weet waarom iets gedaan is. Je werkt vanuit een bepaalde vanzelfsprekende basis, die bestaat uit de tools die je kan inzetten om mee te werken en je visie vorm te geven.

Volgens Mientjes zal de rol van de (grafisch) ontwerper in de toekomst minder dienend zijn, meer initiërend, waardoor er meer slash-beroepen ontstaan zoals (grafisch) ontwerper /fotograaf/uitgever/onderzoeker/filosoof, etc. Als (grafisch) ontwerper zul je je gaan specialiseren, zodat je een richting hebt waar je iets kunt toevoegen. “Iedereen kan een brochure maken. Je moet iets vinden wat je zelf interessant vindt, waar je iets mee wil doen en waar je mee door kunt gaan. Dan maakt het ook niet uit als je tot je tachtigste moet werken. (Grafisch) ontwerpen zou niet een echte baan moeten zijn. Dingen die snel verouderen, zoals managementboeken, zullen digitaal worden, en analoog werk zal meer worden toegepast in een special edition. Digitaal zal de standaard worden en al het DTP-werk zal of geautomatiseerd of geoutsourcet worden.

Internet, en daarbij vooral blogs, zijn een bedreiging voor de jongere generatie grafisch ontwerpers. “Blogs zijn een zegen, maar ook een vloek.” Je kan alles zien wat je maar zou willen zien, maar als je veel op blogs kijkt, kun je niks meer maken omdat alles al een keer gedaan is. Mientjes vindt dat je je ook moet laten inspireren door hele andere dingen, zoals bijvoorbeeld interieurs. Dan kijk je naar andere details en daar kun je ook inspiratie uithalen.

Volgens haar ben je als ontwerper eigenlijk een soort duizendpoot, want je zou in principe ook een stoel kunnen ontwerpen. Het is goed om na te denken over wat je belangrijk vindt in die stoel en waarom die zo zou moeten zijn. Je kunt ook nadenken over het sociale aspect; je wil iets sociaals bereiken, daarom moet je stoelen maken om dat voor elkaar te krijgen.

“Bij het ontwerpen is je hele leven, wat je doet en waar je vandaan komt, onderdeel van jou als ontwerper. Geen enkele ontwerper is hetzelfde. Degene die jij bent, dat kan een ontwerper zijn. Misschien heb je wel een gekke hobby en is dat de super niche waar je iets mee kan en moet doen als ontwerper!”

www.karinmientjes.nl
www.collectiveworks.nl

Interview door Anne van Geffen (1988).