Facebook
Terug naar home

Lesley Moore

25.¹

Alex Clay & Karin van den Brandt

Lesley Moore is een ontwerpstudio uit Amsterdam, opgericht door Karin van den Brandt en Alex Clay in 2004. De naam Lesley Moore is afgeleid van het modernistische credo 'Less is More', dat goed hun werkwijze omschrijft; met zo min mogelijk tot een helder en krachtig concept komen. Door vanuit de essentie te werken en daar trouw aan te blijven, is het eindresultaat elke keer anders. Lesley Moore houdt zich dan ook niet aan één stijl, maar gaat ervan uit dat de vorm het concept volgt.

Het meest aansprekende werk van Lesley Moore is het project rond hun huisstijl, dat al vanaf de start van de studio loopt: de Logo Machine. De Logo Machine is een toolbox op de website, waarmee iedereen een logo kan ontwerpen door te slepen met basisvormen. Het is opgezet vanuit het idee dat een klein ontwerpbureau niet per se één herkenbaar logo nodig heeft. "Het klassieke, symbolische logo is niet zo belangrijk. Het is veel belangrijker hoe je met je hele identiteit omgaat", zegt Clay. Hij ziet het logo als iets inwisselbaars. De manier waarop je ermee omgaat vertelt je verhaal. Vanuit die gedachte heeft Lesley Moore gekozen voor een inwisselbaar logo, dat door iedereen gemaakt kan worden.

De Logo Machine is een voorbeeld van een manier om de controle los te laten en een dialoog te laten ontstaan tussen het ontwerp en de doelgroep. Op het moment dat je als doelgroep of als kijker uitgenodigd wordt om deel van iets uit te maken, raak je volgens Clay veel meer betrokken bij een ontwerp. "Je zou het bijna een rebus kunnen noemen. Als mensen uitgenodigd worden om net dat laatste stukje in te vullen, zijn ze gedwongen om erover na te denken. Ze moeten er even bij stilstaan." 

Deze interactie hanteert Lesley Moore ook op een abstracter niveau, door te spelen met leesbaarheid. Door dingen te maken die nog niet helemaal af zijn, vraag je de toeschouwer om het laatste beetje in te vullen. "Mensen krijgen natuurlijk zoveel dingen te zien en hebben de neiging om dingen snel te vergeten. We denken dat het een soort instinct is van de mens om dingen te willen lezen. Als je het dan net niet kan lezen en denkt 'wat staat er dan?', dan heb je eigenlijk al een soort van interactie bereikt." 

Zelf merken ze dat het een discussie aanwakkert als ze iemand hun visitekaartje geven en het verhaal erachter vertellen. "Als iemand een raar logo krijgt, vraagt dat toch om uitleg.” Zelf vinden we dat het bij een logo zowel gaat om tekst, kleur als de benadering van je publiek. "Als de tekst van een huisstijl niet klopt, dan kan het logo nog zo goed zijn, maar dan is het toch mislukt. Het verhaal dat je vertelt is belangrijker."

www.lesley-moore.nl

Interview door Julia Schuilenburg (1989).