Facebook
Terug naar home

Trapped in Suburbia

22.¹

Cuby Gerards

Tussen ambassades en grote officiële gebouwen in Den Haag, is een kleine studio gevestigd: Trapped in Suburbia (2004). De sfeer is niet die van een druk kantoor met zwijgende medewerkers, maar van een gemoedelijke woonkamer met vrolijke mensen.

"Ik heb moeite met de term grafisch ontwerper," zegt Cuby Gerards. "Ik noem mezelf geen grafisch ontwerper, maar een ontwerper." Als voorbeeld van deze brede instelling, noemt hij de expositie Grafisch Geluk, die onlangs door China toerde. “Wij werden gevraagd of wij iemand kenden die een expositie zou kunnen ontwerpen, maar dat wilden wij eigenlijk zelf doen.”

Samenwerken en het samenbrengen van verschillende disciplines is wat Trapped in Suburbia ziet als grafisch ontwerpen. Gerards vindt het belangrijk om experimenteel te blijven en steeds nieuwe terreinen op te zoeken. Waar Trapped in Suburbia zich de laatste jaren als studio veel mee bezighoudt is ‘experience design’. Experience design houdt in dat een ervaring gekoppeld wordt aan het product of ontwerp. “Als je hiermee bezig wilt zijn, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen, mogelijkheden en materialen die je in kunt zetten om je verhaal beter te vertellen. Als je alleen grafische middelen gebruikt, wordt je beperkt in wat je kunt ontwerpen.” Grafisch ontwerpers zijn verhalenvertellers, en het doel is om het verhaal zo goed mogelijk over te brengen. Op de website van Trapped in Suburbia staat als motto: “Tell me and I’ll forget; show me and I may remember, involve me and I’ll understand.”

Wat Trapped in Suburbia uniek maakt, is de ontwerpgalerie Ship of Fools. Hoewel er op dit moment geen programmering is, is de galerie in het verleden een groot succes geweest. “De studio en galerie zijn wel twee verschillende dingen”, zegt Gerards. “Sommige mensen wisten niet dat het een initiatief van Trapped in Suburbia is, en dat was ook niet de bedoeling. Het is opgericht uit passie voor grafische en illustratieve kunst, iets dat nog geen plek had in Den Haag.”

Naast dit soort autonome projecten is Trapped in Suburbia ook vaak betrokken bij onbetaalde opdrachten. Het zijn goede mogelijkheden om te experimenteren. Dat is een deel van Gerards recept om een studio te blijven ontwikkelen en vernieuwen. Als de klant niet, of minder betaald, dan is er meer vrijheid. “Natuurlijk moet het verhaal dan nog steeds worden verteld,” zegt Gerards, “anders heeft niemand er wat aan.”

www.trappedinsuburbia.nl

Interview door Patrick Sweeney Bloem.