Facebook
Terug naar home

Roosje Klap

21.¹

.

Roosje Klap (1973) is de naam van een grafisch ontwerpster en een gelijknamige studio. Klap’s werk is, net als zij zelf, eigenzinnig en conceptueel. Haar ontwerpbureau werkt voornamelijk voor opdrachtgevers in de culturele sector; van kunstenaars tot galeries en musea.

Ze maakt veel boeken en ontwerpt lettertypen, typografieën, identiteiten, websites en opdrachten voor de openbare ruimte. Daarnaast werkt ze met beeldend kunstenaars aan installaties. “Met mijn man Kaleb de Groot werk ik af en toe samen. Dat is leuk, maar ook heel vermoeiend omdat de gesprekken over het project doorgaan tot op het hoofdkussen.” Er is veel vraag naar hun samenwerking, maar ze hebben besloten dat niet vaker dan eens in de zoveel jaar te doen.

Klap’s ontwerpen kenmerken zich door een conceptuele benadering. Het begint met iets dat haar fascineert: “Ik ben op het moment een boek aan het maken voor een Argentijnse kunstenaar. In eerste instantie begreep ik niet al zijn werk. Maar ik vind dat ik de betekenis moet snappen, anders kan ik niet maken wat het beste bij zijn werk past. Daarom ga ik alles lezen wat er over zijn werk is geschreven, of wat hij zelf aan tekst heeft geproduceerd. Dat resulteert dan in een theoretisch uitgangspunt om aan het werk te gaan. Daarom hangen er hier aan de muur zo’n tweehonderd plaatjes van zijn werk. Met gekleurde stickers geef ik de hiërarchie van de inhoud aan. Zo maak ik duidelijk wat echt in het boek moet of wat niet, en hoe de structuur in elkaar moet worden gezet. Ik loop de hele tijd vast omdat het ontzettend ingewikkeld is om uit te zoeken. Het is nu een rommeltje maar ik kom er wel uit.”

Grafisch ontwerp zal zich, naar Klap’s mening, in de toekomst theoretischer gaan ontwikkelen. Het zal doorgroeien naar conceptuele denkmethodes die zich uiten in diverse media en disciplines. Dit is een ontwikkeling die al een tijd aan de gang is, maar die steeds sterker zal worden. Grafisch ontwerp is als een grote olievlek. Af en toe dijt hij uit richting mode, af en toe naar beeldende kunst of andere disciplines. “Ik geloof niet in die strikte scheiding tussen disciplines. Ik vind het belangrijk dat grafisch ontwerpers ook les krijgen van filmmakers, wetenschappers of kunstenaars.” Klap noemt filmmontage als voorbeeld. In films lopen scènes af zoals hoofdstukken of bladzijdes in een boek. De manier van nadenken over boeken maken of een film monteren is ongeveer hetzelfde. “Ik denk dat je grafisch ontwerp kunt zien als organisch systeemdenken zonder een vast medium.”

www.roosjeklap.com

Interview door Inge Miedema (1986).