Facebook
Terug naar home

CLEVER°FRANKE

2.¹

Thomas Clever & Gert Franke

CLEVER°FRANKE is een ontwerpstudio uit Utrecht. Momenteel werken er tien mensen, die zich voornamelijk bezighouden met datavisualisatie. C°F is opgericht door Thomas Clever en Gert Franke (1984), die na hun studie aan de HKU besloten hun eenmanszaken samen te voegen. “We wilden een degelijke naam, want we wilden wel fatsoenlijke opdrachten krijgen. Uiteindelijk is het een combinatie van onze achternamen geworden. We wilden iets van een geintje tussen de namen, en omdat we in de Bilt zaten, waar ook KNMI en de weerradar zit, besloten we het teken voor graad toe te voegen. Dit speelt met het idee van twee mannen die met hetzelfde bezig waren maar toch net een andere visie hadden en zich anders uitdrukten. Vandaar C°F.”

Gert Franke: “We kwamen erachter dat we veel meer affiniteit hadden met inhoudelijke opdrachten van een redactioneel karakter, dan met opdrachten voor bijvoorbeeld reclamecampagnes.” Ze maken in het begin veel websites voor grote complexe bedrijven waarin veel informatie samenkomt, zoals voor de Nyenrode University, Elsevier en DHV. Na twee jaar beginnen ze met het maken van weerkaarten. Hiermee verwerven ze bekendheid, waarna de opdrachten binnenkomen. Nu is ongeveer 90% van wat ze doen datavisualisatie. Dat varieert van posters voor Vodafone, dashboards en een site voor Google waarop online consumentengedrag in kaart wordt gebracht.

Franke vindt het vak grafisch ontwerp gedateerd. De scheiding tussen beroepsvlakken moet weg. Er moet worden samengewerkt om de krachten van verschillende disciplines te bundelen. “Ik denk dat een grafisch ontwerper de rol moet krijgen van degene die kan samenvatten, en daardoor communiceren.” Er is sprake van een overload aan informatie, en een grafisch ontwerper kan daardoor een toegevoegde waarde in zijn. “Als grafisch ontwerper kun je ervoor zorgen dat de juiste keuzes worden gemaakt. De discussie over de internetbubble, die ontstaat door de grote hoeveelheid informatie en de filtering daarvan, is terecht, maar het is ook een goed ding dat je nu geen reclame meer krijgt te zien waar je niet de doelgroep van bent. Dat veroorzaakt alleen maar ruis. De discussie zou moeten gaan over of mensen wel weten dat die filter er is, en in wiens handen de controle ligt.” aldus Franke. Het is vooral belangrijk dat wij in de toekomst zelf de controle hebben. Verder is customisation belangrijk, want er is geen eenduidige oplossing voor alles. “Datavisualisatie kan hier een hulpmiddel in zijn, maar het is zeker niet de heilige graal”.

De posterserie Weatherchart is een eigen project. Sinds vier jaar maakt C°F elk jaar een weerkaart. In deze weerkaart van 2012 wordt een verband gelegd tussen sentimenten op social media en de echte KNMI-data. Voor het verzamelen van deze data schakelden ze een bedrijf in: Fichline. Gert vertelt dat het erg moeilijk was de juiste data te krijgen van berichten over het weer. “'Weer' heeft namelijk twee betekenissen: 'weer' en 'wederkerigheid'.” Uiteindelijk hadden ze toch meer dan zevenhonderdduizend berichten om te analyseren. “Dit is gewoon data-porno. Het is een jaarlijks project waar wij ontzettend veel plezier in hebben, wij vinden het heerlijk om op deze manier bezig te zijn. Daarnaast genereert het ook nuttige publiciteit voor ons bedrijf.”

www.cleverfranke.com

Interview door Selma Hoitink (1991).