Facebook
Terug naar home

Harmen Liemburg

16.¹

.

Na een studie sociale geografie en kartografie aan de universiteit besloot Harmen Liemburg (1966) over te stappen naar de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Hierna is hij aan de slag gegaan als zelfstandig grafisch ontwerper. Naast het ontwerpen heeft hij jarenlang artikelen voor het ontwerpmagazine Items geschreven. Daarnaast maakt hij autonoom werk, werkt in opdracht, geeft workshops, geeft lezingen en les op de Rietveld Academie.

Tijdens zijn studie aan de Rietveld raakte Liemburg gefascineerd door zeefdruk. Belangrijke inspiratiebron was beeldend kunstenaar Kees Maas, beheerder van een eigen zeefdrukwerkplaats. Harmen Liemburg, docent Marten Jongema en Kees Maas werkten samen aan een project waar deze techniek aan te pas kwam. Toen Liemburg zag hoe ontwerper Erik Wong alleen een A0 Affiche af wist te drukken in de zeefdrukwerkplaats, stond hij met open mond toe te kijken en dacht: “Dat wil ik ook…”.

Na zeven jaar universiteit, één jaar HKU en een paar jaar Rietveld Academie wilde Liemburg stoppen met zijn studie. “Ik was heel dicht bij de beslissing om te stoppen met de Rietveld, toen een docent mij adviseerde stage te lopen in New York. Door deze stage kon ik mezelf goed concentreren op één ding en werd het mij ook duidelijk dat ik niet wilde werken met digitale media. Ik heb na mijn stage daarom ook besloten mijn tijd te steken in drukwerk. Sindsdien ben ik nooit meer gestopt met zeefdrukken. Doordat mijn passie voor zeefdruk zo groot was en ik veel gebruik maakte van zijn werkplaats, vroeg Kees Maas me na mijn examen om gebruik te blijven maken van de werkplaats en mezelf verder te ontwikkelen. Door de ontmoeting met Kees Maas heb ik een werkmethode gevonden die mij aanspreekt; zeefdrukken is voor mij vrijheid, vrijheid in productie en vrijheid in expressie.”

“Al mijn opdrachten zijn gebaseerd op do-it-yourself drukwerk. Dit leidt van het een tot het ander. Ook heeft het gezorgd voor een eigenwijs oeuvre en een grote visuele autonomie. Dat betekent niet dat ik mezelf zie als een ‘ontwerper van de toekomst’. Veel mensen komen na de Rietveld in de kunstwereld terecht, maar niet iedereen kan daar na de opleiding van bestaan. Om ervan te kunnen leven moet je niet alleen het talent hebben om het te maken, maar ook de drive om je werk te kunnen verkopen. Heel veel mensen hebben die drive niet, en als ze hem wel hebben is het voor veel mensen niet duidelijk of je nou een ontwerper of een kunstenaar bent. Veel bedrijven kiezen dan toch voor een ontwerper die binnen de richtlijnen werkt.”

www.harmenliemburg.nl

Interview door Josefien Nanne (1987).