Facebook
Terug naar home

Strange Attractors

10.¹

Ryan Pescatore Frisk & Catelijne van Middelkoop

Strange Attractors is een ontwerpduo bestaande uit Catelijne van Middelkoop (NL, 1977) en Ryan Pescatore Frisk (VS, 1975). Ze zijn een internationaal ontwerpbureau in Rotterdam en New York. Sinds 2001 werken ze samen, nadat ze elkaar leerden kennen op de Cranbrook Academy of Art in Michigan. Strange Attractors kan omschreven worden als multidisciplinair, experimenteel en typografisch.

“Een tijd lang hebben we onszelf niet meer nadrukkelijk grafisch ontwerpers, maar ontwerpers genoemd, in de zin dat we traditioneel opgeleid zijn als grafisch ontwerpers, maar ons van daaruit veel breder hebben ontwikkeld.” Op Cranbrook, waar ze door de kleinschaligheid en intensiteit van deze masteropleiding een goed internationaal netwerk hebben opgebouwd, zaten ze ook al tussen de productontwerpers.

Vanaf het begin van hun carrière komen veel van hun projecten uit de culturele hoek. “De hoofdlijn is typografisch georiënteerd, maar dat is doordat we de laatste jaren veel tentoonstellingen zijn gaan maken veel breder geworden. Meer conceptontwikkeling, je als curator opstellen, de tentoonstelling zelf samenstellen, veel dieper ingaan op de inhoud en altijd experimenteren.”

Catelijne over de toekomst van grafisch ontwerp: “Ik denk dat het vak dan nog steeds bestaat, alleen dat het nog breder is en dat er naast allrounders ook weer meer specialisten zullen zijn. De echte ontwerper zal zich onderscheiden door zich bezig te houden met de inhoud, en van daaruit komen tot het medium en de vorm. Doordat de ontwerper weet hoe hij vorm moet inzetten om een inhoud te communiceren, blijft hij altijd een stapje voor op de veel oppervlakkigere 'vorm-hobbyist'. Daarnaast zul je ontwerpers op voorheen ongebruikelijke plekken tegen gaan komen, waar het nut van hun expertise, het vertellen en overbrengen van 'verhalen', zal worden ingezien en benut."

Een werk dat hierbij aansluit is Big Type Says More. Strange Attractors werd in 2006 gevraagd door Museum Boijmans Van Beuningen om mee te helpen met de promotie van een tentoonstelling 'Cut for Purpose'. Hierbij hebben ze zich gericht op de inhoud en deze vorm en medium laten bepalen. De toenmalige stadsredactie van Museum Boijmans had kunstenaars uitgenodigd om uit kartonnen platen ruimtes te zagen, zodat de ruimte in het museum langzaam de inhoud aan zou nemen die de kunstenaars zelf voor ogen hadden. Strange Attractors werkte vijf weken aan deze typografische installatie die 2,83 meter hoog, 17 meter breed en zes lagen diep was. Ze waren in de weer met een elektrische hobbydecoupeerzaag, potlood, tape en zwarte verf. Bezoekers konden live meekijken naar het werkproces. “We moesten het doen zoals het karton stond opgesteld, zonder de platen uit het grid te verwijderen. We wisten vooraf niet hoe gevoelig het materiaal was, hoe gedetailleerd je kon werken. Daar kwamen we gaandeweg achter.” Onder meer om vervolgens een contrast te creëren met de LEDs en micro-controllers in de installatie hebben ze het materiaal zo eerlijk mogelijk gehouden.

Hoe beter het concept, hoe breder en meer gelaagd, des te meer mogelijkheden je ook hebt om te experimenteren. “Maar als we weten dat er een game gemaakt moet worden, ga ik niet eerst nog koekjes staan bakken omdat dat ook kan.”

Interview door Noël de Gooijer (1988).